Wangsulana
pitakon-pitakon ing ngisor iki !
1.
|
Presiden Susilo Bambang Yudhayana duwe
cara anyar kanggo ngaweruhi uneg-uneg kawulane. Wiwit wulan Juli
kapungkur, SBY sengaja nuduhake nomer
handphone marang masyarakat, yaiku
0811109949. Presiden mratelakake nedya mbukak telepon seluler (ponsel)
24 jam nonstop, jalaran kagugah atine nalika disambati sawenehe para tani
sing ora entuk kawigaten pejabat daerah. “Yen panjenengan rumangsa ora
digatekake dening pimpinan lan pejabat daerah, handphone lan SMS-ku tinarbuka
24 jam”, mangkono ngendikane Presiden.
Pawarta basa Jawa kasebut, manut
unggah-ungguhe basa Jawa, katulis nganggo basa ....
|
2.
|
Pawarta basa Jawa bakal diterusake
sawise pariwara. Pariwara duweni teges ....
|
3.
|
Pembawa acara ing televisi diarani presenter
utawa MC (Master of Ceremony). Cara jawane diarani apa ?
|
4.
|
Ing satengahing kagiyatan MOS (Masa
Orientasi Sekolah), Pak Prasetyo, guru Basa Jawa SMA Negeri 2 Sragen, maosake
pengumuman (wara-wara). Dene isine
pengumuman mangkene ....
Wara-wara iki katujokake kanggo para
siswa anyar kelas X. Kabeh siswa anyar
kelas X supaya ngumpul ing :
dina : Kemis,
tanggal : 20 Juli 2007,
wanci : jam 15.30 WIB,
panggonan : ing kelase dhewe-dhewe,
kaperluan : ngrembug bab pranatan kelas anyar.
Wara-wara iki wigati banget, mula
kanggo para siswa anyar kelas X prayogane, kabeh bae bisa nekani patemon iku
!
Wara-wara ing ndhuwur migunakake basa
apa ?
|
5.
|
Wara-wara mau mligi katujokake kanggo
sapa ?
|
6.
|
Kacarita, dhek jaman kuna ana bocah
sing rupane persis kendhil. Kulite ireng, wetenge mlenthuk, dedege cendhek
lan cangkeme amba. Sirahe lancip kaya kendhil ditutupi kekep kae. Amarga saka
rupane ala, Jaka Kendhil ora disenengi kancane sadesa. Mula Jaka Kendhil yen
dolan, iya ijen wae. Jaka Kendhil tau dolan tekan alas sing ana sendhange
apik banget.
Paragraf ing dhuwur kalebu paragraf
....
|
7.
|
Kanggo nguri-uri basa Jawa kudu
dilandhesi sikap Positif
marang basa Jawa. Sikap nyata sing bisa diwujudake yaiku ....
|
8.
|
Gatekna pacelathon ing ngisor iki !
Siti
: “Tinimbang nganggur, ayo pada cangkriman !”
Rina : “Manut, kowe apa aku dhisik
sing nyangkrimi ?”
Siti
: “Aku dhisik ya, rungokna ! Durung pati-pati mudhun yen durung nggawa
mrica sakconthong. Apa hayo ...?!?”
Rina : “Apa yaaa ?”
Rina rewangana mikir lan mangsuli
cangkrimane Siti. Kira-kira batangane ....
|
9.
|
Pacelathon ing dhuwur migunakake basa
....
|
10.
|
“.... Yok apa Cak, ndhuk kampung sampeyan wis mulai onok
perlombaan-perlombaan tah gae ngramekna pitulas Agustusan, nek dhuk kampungku
wis mulai, mau bengi nganakna lomba mewarnai gae arek-arek TK, terusan engkuk
bengi lomba gae arek-arek remaja, onok balap karung, nuthuk kendhi, mangan
krupuk, sepeda lambat, lomba nggawa neker ndhuk sendhok. Terus emben lombane
bapak-bapak barek ibu-ibu ....”
Nitik saka tembung lan ukarane,
pacelathon ing dhuwur migunakake basa logat ing wewengkon ....
|
11.
|
Yen padha gelem ngrumangsani, kadang
tani iku gedhe banget lelabuhane marang sapadha-padha. Lha piye, wong gagahe
kaya Raden Gatutkaca, pintere kaya profesor, utawa sugihe kaya konglomerat,
nanging yen tanpa mangan lan ngisi weteng ora bakal bisa apa-apa. Kamangka
meh kabeh sing dipangan manungsa iku, amarga saka tumandange para kadang
tani. Wiwit saka nandur winih, ngopeni, nganti panen, kabeh ditindakake para
kadang tani.
Paragraf ing dhuwur nyritakake bab apa
?
|
12.
|
Gagasan baku paragraf ing dhuwur yaiku
....
|
13.
|
Ing ngisor iki pirantine para kadang
tani, kajaba ....
|
14.
|
Negara sing rata-rata kawulane makarya
utawa urip saka hasil tani, diaranai negara ....
|
15.
|
Yen diumpamakake barlean, pantai Nusa
Penida kaya mutiara sing cemlorot putih. Nanging yen diumpamakake wong wadon
kaendahane kaya prawan kencur. Sanepa mau saktleraman pancen ketok sajak
ngluwih-ngluwihake, nanging pancen kaya mangkono kasunyatan kang cocog kanggo
nggambarake kaendahan pantai Nusa Penida. Pantai kang ana ing sisih kidul
kutha Denpasar Bali.
Paragraf ing dhuwur kalebu paragraf
....
|
16.
|
Karangan sastra umume karangan kang
duwe watak ....
|
17.
|
Manut pandhapuking ukara, wacan ing dhuwur migunakake paragraf ....
|
18.
|
Ukara kang dadi pokok
pikiran utama saka wacan ing dhuwur yaiku …
a.
Yen
kakunge dadi guru, mula bojone undang-undangane bu guru.
b.
Yen
kakunge dadi dokter, bojone undang-undangane ya bu dokter.
c.
Para
pawestri ing nguni gumantung marang beja cilakane sing kakung.
d.
Swarga
nunut neraka katut
e.
Yen
pegawe sing isih aktif diparingi kenaikan gaji utawa tunjangan, para
pensiunan uga diparingi.
|
19.
|
Apa tegese narasi iku ?
|
20.
|
Gedhang goreng iku rasane enak banget.
Gawene uga gampang lan bahane cukup gedhang, tepung terigu lan gula. Supaya
mantep ditambahi uyah sacukupe. Tepung terigu lan gula dicampur banjur diuleni, lan gedhang
dicemplongake. Sawise iku banjur digoreng nganti mateng. Gedhang goreng enak
yen didhahar nalika isih panas.
Paragraf ing dhuwur kalebu paragraf
....
|
21.
|
Aku didukani Pak Guru, amarga lali ora
nggawa LKS basa Jawa. Manut wasesane ukara iki diarani ....
|
22.
|
Karangan kang isine laporan prastawa
diarani ....
|
23.
|
Apa tegese Deskripsi iku ?
|
24.
|
“.... Nang jarene bus, waktu nyong
balik sing Semarang, nyong weweh dhuwit maring bocah sing ngamen nang jero
bus, ora dinyana-nyana nyong diemutaken radan sengol dening penumpang
nom-noman sing jagong nang ngiringanku. Omongane nom-noman mau antarane kaya
kiye ....”
Nitik saka tembung lan ukarane, pacelathon
ing dhuwur migunakake basa logat ing wewengkon ....
|
25.
|
Menawa gawe wara-wara, basane
kudu komunikatif. Tegese komunikatif yaiku ....
|
Tidak ada komentar:
Posting Komentar